Penceritaan tanpa suara, bermadah pujangga di malam buta

Monday, 17 October 2016

Bisikan Hati: Milestone Master Research Proposal

Kali ini ku memaksa diriku untuk menulis 500 patah perkataan setelah mendengar saranan Dr. Vijay untuk memulakan penulisan sebanyak 500 patah perkataan setiap hari dan mengikut petua pomodoro style iaitu 25 minit kita focus kepada kerja yang ingin kita lakukan, 5 minit rehat dan sambung semula 25 minit lagi kerja kita dan 5 minit rehat.



Masa rehat itu kita dibenarkan untuk mengakses hp, minumatau makan dan apa sahaja. Semuanya untuk kita mengehadkan kerja yang lain supaya 25 minit yang kita gunakan ini dihadapi dengan maksimum supaya hasil yang kita perolehi semaksimum mungkin. Menghasilkan 500 patah perkataan bahasa melayu mahupun bahasa inggeris memang ada cabarannya.

Kalau anda hendak tahu, saya pergi ke seminar Dr. Vijay ini pada 27 July dan baru hari ini 5 September saya mulakan saranannya. What the heck! Teruk bukan!Tapi 5 am club saranan beliau saya telah mulakan sejurus keesokan hari selepas seminar tersebut. Beliau mengatakan lagi untuk install new habit, kita perlu melakukan selama 66 hari continous without gagal , jika kita missed sehari kita sepatutnya perlu resume semula dari hari yang mula. Penat bukan!

Katakanlah kita sudah 1 bulan menginstall habit baru , jika kita musnahkan habit/ rutin itu even sehari pun kita dianggap gagal. Maka itulah yang membuatkan saya tidak sanggup untuk memecahkan rutin saya yang telah saya bina sudah sebulan lamanya. Dalam menginstall habit baru iatu bangun awal 5pagi, saya dapati saya lebih segar dan lebih produktif dalam melakukan kerja seharian. 

Jika dulu saya bangun pukul 8.30 atau pukul 9 pagi, saya hanya mampu selesaikan kerja2 rutin saya hanya pukul 1 petang. Jika saya bangun pukul  pagi, saya mampu selesaikan rutin saya dalam pukul 10 pagi. Wahh! Awal betulkan! Saya juga mulakan regim workout baru supaya azam saya untuk mencapai berat badan 50kg pada hujung tahun ini tercapai. Bukan itu saja, jadual pemakanan dan supliment saya cuba patuhi. 

Bak kata orang, kita hanya perlu fokus usaha kita dan abaikan result terlebih dahulu. Jika kita berangan setiap hari tentang result yang kita perolehi nanti, kita mungkin bakal kecewa jika kita tidak mencapainya. 

Jadi konsisten dan menjadi “ katak yang pekak’ itu perlu untuk melakukan sesuatu di luar kebiasaan kita. Ya, sudah mencapai 360 patah perkattan dalam masa 15 minit. 

Wow sungguh mengkagumkan. It is okay jika grammar atau perkataan yang digunakan itu tidak sesuai dalam ayat tetapi kita telah tulis rangka penulisan kita dengan elok dan seterusnya kita hanya tinggal untuk edit dan perbetulkan ayatnya saja. 

This is just percubaan pertama. Selepas ini , saya perlu hasilkan artikel tentang nutrition, fitness dan psychology. Saya semakin addicted dengan fitness. Ini disebabkan oleh pengaruh suami saya yang optimis terhadap kesihatan dan health conciousnya menyebabkan saya juga terikut sama.

Bukan itu sahaja, malah anak –anak kami juga terikut budaya kami yang sukakan lari-lari dan exercise yang kami lakukan dalam rumah. Jika saya ada buat kesilapan dan tidak mengikut step dalam video yang kami ikuti, anak akan menegur dan memperbetulkan kaki saya misalnya. Haha, sungguh kelakar dan seronok sekali. Health is something to be had.

No comments:

Post a Comment